و در آيه
دوّم ترك انديشه را دليل بر وجود قفل بر دلها و از كار افتادن حس تشخيص مىگيرد،
و در هر حال اين آيات دعوتى است عام به انديشه، دعوتى كه امكان شناخت را به وضوح
مىكند. [1]
***
7- هدف از معراج پيامبر معرفت بود
«سُبْحانَ الَّذِى اسْرى بِعَبْدِهِ لَيْلًا
مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ الَى الْمَسْجِدِ اْلَاقْصَا الَّذِى بَارَكُنا
حَوْلَهُ لِنُرِيَهُ مِنْ آياتِنا انَّهُ هُوَ السَّميعُ الْبَصير؛
پاك و منزه است خدايى كه بندهاش را در يك شب از مسجد الحرام به مسجد اقصى كه گردا
گردش را پر بركت ساختيم، برد، تا آيات خود را به او نشان دهيم او شنوا و بيناست»
(اسراء 1)
همين معنى در
سوره نجم كه از معراج پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم سخن مىگويد به تعبير
ديگرى آمده است:
«لَقَدْ رَآين مِنْ آياتِ رَبّهِ الْكُبْربى؛
او قسمتهايى از آيات و نشانههاى بزرگ پروردگارش را مشاهده كرده» (نجم 18)
اين آيات
حدّاقل يكى از اهداف مهم معراج پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم را مسأله مشاهده
آيات بزرگ حق معرفى مىكند، مشاهدهاى كه يكى از منابع مهم معرفت است.
[2]
***
8- دعوت اسلام با دعوت به علم آغاز شد.
[1]. امام موسى بن جعفر عليه السلام به هشام بن
حكم فرمود: «ما بَعَثَ انبيائَه الى عِبادِهِ الّا لِيعْقِلُوا عن اللَّهِ
فَأَحْسَنُهُمْ إسْتِجابَةً أحْسَنَهمْ مَعْرِفةً؛ خداوند پيامبران و رسولانش را
براى اين به سوى بندگانش فرستاد كه خدا را بشناسند كسى از همه بهتر دعوت آنها را
اجابت كرده كه معرفتش بيشتر باشد» (اصول كافى، جلد 1، صفحه 16).
[2]. شرح بيشتر در اين باره را در تفسير نمونه،
جلد 12، صفحه 16 مطالعه فرماييد.