آن روز كه حب ذات به صورت «خود محورى» درآيد انسان سعى مىكند همه چيز را در خويش خلاصه كند، و
آن روز كه به صورت «خود برتر بينى» درآيد خويشتن را از همه كس برتر و پر ارزشتر مىپندارد، و
آن روز كه شكل «خودپسندى» به خود گيرد معيار زيبايى و ارزش را تنها خودش مىداند و لاغير.
در اين حالات پرده عجيبى بر عقل انسان فرو مىافتد و حجابى ميان او و حقيقت
مىشود، تمام ارزشها را در خود خلاصه مىكند و هر چه غير از او است به فراموشى
مىسپارد
به همين دليل نخستين گام در مسير تهذيب نفس و درك حقايق عالم پايين آمدن از
اين مركب «كبر و غرور» است، و بدون آن محال است انسان لايق قرب خدا شود و جلوههاى
ذات پاكش بر قلب او بتابد.
3- لذا در كلام اميرمؤمنان على عليه السلام آمده است: «شَرُّ آفاتِ الْعَقْلِ الْكِبْرُ؛ بدترين
آفت عقل انسانى تكبر است». [2] و باز در كلام مبارك همان حضرت مىخوانيم: «الْعُجْبُ
آفةٌ؛ خودپسندى آفت خرد است». [3]