اسم الکتاب : پاسخ به پرسشهاى مذهبى المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 86
او سدّى
كشيدهاند، هيچگاه نفوذى در آنها نخواهد داشت ( «انَّما
سُلْطانُهُ عَلَى الَّذينَ يَتَوَلَّوْنَهُ ...؛ تسلّط او
تنها بر كسانى است كه او را به سرپرستى خود برگزيدهاند ....»
[1]).
از آنچه گفته
شد، بخوبى روشن مىشود كه شيطان نه يك مبدأ مستقل در برابر خداست و نه آفريننده
شرور و آفات مىباشد، بلكه خود موجودى ضعيف و مخلوقى ناتوان از مخلوقات خدا حساب
مىشود و اگر مىبينيم خداوند او را به حال خود واگذارده، براى اين است كه بندگان
پاك خدا و پويندگان راه او نه تنها از وجود شيطان ضرر نمىبرند، بلكه با مقاومت در
برابر وسوسههاى او روز به روز كاملتر و نيرومندتر و شايستهتر خواهند شد كه
گفتهاند: «همواره تكاملها در درون تضادّها صورت مىگيرد».
امّا اعتقاد
به خدا و جبرئيل و محمّد صلى الله عليه و آله و سلم هم به هيچ وجه با عقيده نصارى
درباره «اقانيم ثلاثة»-/ اب، ابن و روح القدس-/ مشابهت ندارد؛ ما خدا را تنها
معبود و آفريدگار يكتا و خالق يگانه سراسر جهان هستى مىدانيم و غير از او حتّى
حضرت محمّد صلى الله عليه و آله و سلم و جبرئيل و ساير پيامبران و فرشتگان را
مخلوق و آفريده او مىدانيم كه از خود هيچگونه اختيارى در اين جهان پهناور هستى
ندارند؛ همه بنده او هستند و همه سر بر فرمان او دارند. جبرئيل پيك وحى او و محمّد
صلى الله عليه و آله و سلم بنده و فرستاده و برگزيده اوست. قرآن مجيد كه مدرك اصيل
تمام عقايد ماست اين حقيقت را آشكارا در بسيارى از آيات بيان كرده است و هرگونه
عبارتى كه بوى الوهيّت پيامبر يا جبرئيل