اين آيات بخوبى از سير پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله به آسمانها حكايت
مىكند، ولى آيه اوّل سوره «اسرا» فقط حاكى از آغاز اين سير است كه بر روى زمين
انجام گرفته، امّا هدف از اين سير (همانطور كه در هر دو قسمت از آيات مزبور اشاره
شده) همان «مشاهده آيات و نشانههاى بزرگ خداوند در جهان آفرينش» بوده است.
بديهى است اين مشاهده يك مشاهده حضورى بوده است و مشاهدات حضورى براى موجودى
كه جسم دارد جز به حاضر شدن او در نزد موجودى كه مىخواهد آن را مشاهده كند ممكن
نيست و اين كه نوشتهايد پيغمبر صلى الله عليه و آله بدون سير به آسمانها از وضع
آنها با خبر است، اين گونه علم و اطّلاع با مشاهده از نزديك فرق بسيار دارد، درست
مثل اين كه حادثهاى در شهر واقع شده باشد و ما از وقوع آن مطّلع شده باشيم ولى در
محلّ وقوع حادثه نبودهايم و جريان را با چشم نديدهايم، البتّه حضور در محل و
مشاهده جريان حادثه تأثير بسيار عميقترى در وجود انسان خواهد داشت، در حالى كه
اطّلاع غيابى، آن اثر را ندارد.
بنابر اين، خداوند مىخواسته پيغمبر گرامى اسلام از نزديك آثار عظمت او را با
چشم ببيند و دل آگاه او آگاهتر گردد و اگر كسى تصوّر كند پيغمبر اكرم صلى الله
عليه و آله مىتوانسته از روى زمين با همين چشم معمولى آثار عظمت خدا را در عوالم
بالا ببيند، اين تصوّر نادرستى است و با حقيقت وفق نمىدهد؛ چه آن حضرت از نظر جسم
داراى خواصّ جسمانيّات و عالم مادّه بود و قدرت ديد چشم يك بشر حدّ معيّنى دارد.