responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : انوار هدايت، مجموعه مباحث اخلاقى المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر    الجزء : 1  صفحة : 282

چشم يا به دست خود با اشاره بر شيطان سجده كرد و در دم جان سپرد و كافر از دنيا رفت. [1] مراقب باشيد ممكن است يك نگاه سرنوشت زندگى شما را عوض كند. در طول تاريخ از اين‌گونه موارد زياد داريم كه يكى از اين نگاه‌ها سرنوشت‌ها را عوض كرده است- پناه بر خدا از سوءِ عاقبت.

اگر كسى چشمش به نامحرم افتاد و صحنه دلپذيرى را ديد و از آن چشم‌پوشى كرد، همان لحظه قلبش از ايمان پرمى‌شود. انسان اگر از منظره گناه روى گردانَد احساس مى‌كند كه قلبش سرشار از نور شده و نورانيّتى در خود احساس مى‌كند. اين امر بسيار مهمّى است كه در يك طرف بهشت قرار دارد و در طرف ديگر جهنّم.

3.

«مَن قَنَعَ بِما رَزَقَهُ اللّهُ فَهُوَ مِن اغنَى النّاسِ‌

؛ هر كه به روزى خدا قانع باشد، از بى‌نيازترين مردم مى‌شود».

قناعت نقطه مقابل حرص، بلايى بزرگ است. بدبختى‌هايى كه دامان بسيارى را مى‌گيرد علّتش نيازهاى زندگى نيست، اگرچه مشكلات هست، ناراحتى هست، نياز زندگى را تأمين كردن آن‌قدر مهم نيست، بلكه مهم مقابله با حرص است. حرص و طمع است كه انسان را بدبخت مى‌كند و هر چه بيشتر به دنبال حرص برود ادامه مى‌يابد. بسيارى از رسوايى‌هايى كه در مسائل مالى، رشوه، فساد و اختلاس پيدا مى‌شود براى برطرف كردن نيازهاى زندگى نيست، بلكه به علّت حرص و طمع است. يعنى عدم رضايت به روزى خداست. اختلاس‌ها و دزدى‌هايى كه صورت مى‌گيرد و آمار شگفت‌انگيزى كه در جرايد مى‌نويسند به‌گونه‌اى است كه اگر خودش و فرزندان و نوه و نتيجه‌هايش هم از آن استفاده كنند تمام نمى‌شود، مگر جز حرص علّت ديگرى دارد؟

درباره مال و ثروت نظرهاى متفاوتى در جهت افراط و تفريط وجود دارد:


[1]. رجوع شود به: تفسير نمونه، ذيل آيات 15- 20 سوره حشر، به نقل از مجمع‌البيان، ج 9، ص 265.

اسم الکتاب : انوار هدايت، مجموعه مباحث اخلاقى المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر    الجزء : 1  صفحة : 282
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست