اسم الکتاب : انوار هدايت، مجموعه مباحث اخلاقى المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 160
اسير. اگر انسان پيراهنى داشته باشد ولى وابسته به آن باشد چنين كسى راغب به
دنياست، نه زاهد.
درباره مال و ثروت نظرهاى متفاوتى وجود دارد: برخى براى مال چنان اهمّيّتى
قائلند كه حلّال تمام مشكلاتش مىدانند و جاى تعجّب نيست كه اين گروه پيوسته به
جمع اموال پردازند و آنى راحت ننشينند و هيچ قيد و شرطى براى آن قائل نباشند و
حلال و حرام در نظرشان يكسان باشد.
در مقابل اين گروه جمعيّتىاند كه براى مال و ثروت كمترين ارزشى قائل نيستند،
فقر را مىستايند و براى آن ارج قائلند، حتّى مال را مزاحم تقوا و قرب خدا
مىدانند.
ولى در برابر اين دو عقيده كه در طرف افراط و تفريط قرار دارد، آنچه از قرآن
مجيد و روايات اسلامى استفاده مىشود اين است كه مال خوب است امّا به چند شرط:
نخست اينكه «وسيله» باشد و نه «هدف».
دوم اينكه انسان را اسير خود نسازد، بلكه انسان امير بر آن باشد.
و سوم اينكه از راه مشروع به دست آيد و در راه رضاى خدا مصرف گردد.
علاقه به چنين مالى نهتنها دنياپرستى نيست، بلكه دليلى بر علاقه به آخرت است. [1]
[1]. رجوع شود به: تفسير نمونه، ذيل
آيات 1- 9 سوره همزه.
اسم الکتاب : انوار هدايت، مجموعه مباحث اخلاقى المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 160