اسم الکتاب : از تو سوال مى كنند( مجموعه سوالات قرآنى از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله) المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 185
«وَآتَيْنَا عِيسَى
ابْنَ مَرْيَمَ الْبَيِّنَاتِ وَأَيَّدْنَاهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ»؛ و به عيسى بن مريم دلايل روشن داديم، و او را با
روحالقدس تأييد كرديم» و اين همان روح مقدّسى است كه همراه همه انبيا و ائمه
عليهم السلام بوده و هست، و گاه به سراغ نيكان و پاكان هم مىآيد.
4- «روح در برابر جسم» مثل اين كه مىگوييم: انسان تركيبى است از روح و جسم.
خداوند متعال در آيه شريفه 29 سوره حجر در مورد خلقت حضرت آدم عليه السلام
مىفرمايد:
«فَإِذَا
سَوَّيْتُهُ وَنَفَخْتُ فِيهِ مِنْ رُّوحِي فَقَعُوا لَهُ سَاجِدِينَ»؛[1] هنگامى كه آن
را نظام بخشيدم، و در او از روح خود [/ روحى شايسته و بزرگ] دميدم، همگى براى او
سجده كنيد».
و ظاهراً منظور از روح در آيه مورد بحث (85 سوره اسراء) معناى چهارم (روح
انسان) است.
ديدگاه خداپرستان و مادّىها در مورد روح
در مورد روح انسانى خطّ فاصلى ميان خداپرستان و مادّىها وجود دارد.
خداپرستان معتقدند كه انسان تركيب دوگانهاى دارد (جسم و روح) و پس از مرگ روح
از جسم جدا شده، و زنده مىماند و در قيامت به جسم باز مىگردد و روح به آن پيوند
مىخورد و معاد جسمانى و روحانى تحقّق مىيابد.
امّا مادّىها، كه منكر اين تفكّر شده، معتقدند: انسان داراى تركيب دوگانه
نيست، و به جز جسم چيز ديگرى ندارد، و فكر و انديشه و تدبير و هوش و ذكاوت و مانند
آن، از خواصّ شيميايى و فيزيكى مادّه مغزى اوست، كه مانعى ندارد اسم
[1]. اين آيه شريفه، در سوره ص، آيه
72 نيز تكرار شده است.
اسم الکتاب : از تو سوال مى كنند( مجموعه سوالات قرآنى از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله) المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 185