اسم الکتاب : اخلاق اسلامى در نهج البلاغه( خطبه متقين) المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 498
لا لَحم فيه»
فرمود: «كسى كه قرائت قرآن كند براى استفاده از مردم، در روز قيامت مىآيد در
حالى كه صورت او استخوانى بدون گوشت است» [1]، در واقع
چنين شخصى كه فكر مىكند مال مردم را با قرآن مىخورد كه در حقيقت خود را
مىخورد، و در روز قيامت باطن هر چيز آشكار خواهد شد خواهد ديد كه گوشت صورت خود
را مىخورده است، خدا نكند قاريانى كه بر سر مقابر و در مجالس فاتحه قرائت قرآن
مىكنند، براى كسب پول باشد. بايد قصد را خالص كنند، و قصد پول به جيب زدن نداشته
باشند، نبايد پولى را هم كه بانىها به آنها مىدهند، در عوض قرآن خواندن قبول
كنند، خدا نكند آنها كه مىبينند آواز خوش دارند، و اگر در چنين مجالسى قرآن
بخوانند خوب استفاده مىكنند، به اين نيّت قرآن بخواند خدا نكند اين عمل را براى
خود شغل كند و دست از كار و كسب مفيد بكشند.
بايد ادارهاى در اين نظام اسلامى مسئول نظارت بر كار چنين افرادى باشد، تا
قرآن را به عنوان دكّانى مورد استفاده قرار ندهند، و خدا نكند بعضى از اينها متدين
هم نباشند. بى مناسبت نيست اين نكته را هم متذكّر شوم كه شبيه چنين تعبيرى كه نسبت
به قرآن است نسبت به روايات ائمه و احكام الهى هم هست. مرحوم محدث نورى (ره) در
كتاب لؤلؤ و مرجان كه براى آداب اهل منبر نوشته (و براى همه اهل منبر خواندن آن از
واجبات است) چنين گويد: شيخ معظم كلينى در كافى روايت كرده از حضرت امام محمدباقر
(عليه السلام) كه فرمود به ابى النعمان در ضمن وصايا كه به او كردند:
«ولا تستاكل النّاس بِنا
فَتَفْتَقِر»:
«مخور مال مردم را به سبب و وسيله ما
كه فقير خواهى شد» و ظاهراً مراد فقر در دنيا و آخرت هر دو باشد ... و شيخ مفيد
اين خبر را در «امالى» روايت كرده، به اين عبارت