«شديد بر كفار و رحيم بر رفقاء خود هستند، مىبينى آنها را كه راكع و ساجدند و
از پروردگار خود فضيلت و رضوان مىطلبند، بر رخسارشان نورانيتى از اثر سجود آنها
نقش بسته است». [1]
آرى اثر قيام در تاريكى شب نورانيّت سيماى آنها است، از امام صادق (عليه
السلام) در تفسير آيه فوق آمده كه: مراد از
(سِيمَاهُمْ فِى وُجُوهِهِمْ مِّنْ أَثَرِ السُّجُودِ) شبزندهدارى و نماز است.
قرآن در جاى ديگر در مدح شب زندهداران چنين مىفرمايد: (أَمَّنْ هُوَ قَانِتٌ آنَاءَ اللَّيْلِ سَاجِداً
وَقَائِماً يَحْذَرُ الْاخِرَةَ وَيَرْجُوا رَحْمَةَ رَبِّهِ) [آيا كسى كه براى اطاعت الهى شب را به سجود و قيام
مىگذراند و از آخرت بيمناك و به رحمت پروردگارش اميد دارد (با كسى كه شبها به
خواب و گويا هيچ غمى ندارد مساوى است)» [2] هرگز!
در جاى ديگر مىفرمايد: (انّ
ناشِئَةَ الليّلِ هِىَ اشدُّ وَطْأ وَ اقْوَمُ قيلا) همانا نماز در شب بهترين شاهد اخلاص (و صفاى) قلب و دعوى صدق ايمان است [3] زيرا در شب نفس
با صفا و خالى از كدورات امور روزمره است، امام صادق (عليه السلام) نيز در تفسير
اين آيه فرمودهاند: مراد وقتى است كه انسان براى خدا نه براى غير او از فراش خود
برخيزد.
در فضيلت نماز شب همين بس كه امام صادق (عليه السلام) از پدرشان نقل كردند [4]: «كه مردى از
امام على (عليه السلام) از قيام و نماز در شب سؤال كرد، حضرت فرمودند: «بشارت