اسم الکتاب : اخلاق اسلامى در نهج البلاغه( خطبه متقين) المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 237
9- يقين در سر حد شهود
9. فَهُم والجَنَّةُ كَمَنْ قَدْ رَاها، فهُم فيها
مُنَعِّمون، وهُمْ والنّارُ[1] كمن قَد رَاها، فَهُم فيها مُعَذَّبون.
ترجمه: آنها به كسى مىمانند كه بهشت را با چشم ديده
و در آن متنعم است و همچون كسى هستند كه آتش دوزخ را مشاهد كرده و در آن معذب است.
***
شرح: اين فراز اشاره به بصيرت پرهيزكاران دارد كه
ريشه اين بصيرت را در يقين آنان بايد جستجو كرد.
براى يقين علماء اخلاق و مفسرين سه مرحله قائلند: 1. علم اليقين 2. عين اليقين
3. حق اليقين در كتاب عرفان اسلامى جلد 1، صفحه 111 چنين مىگويد: علم يقين
استدلالى است و عين يقين استدراكى است و حق يقين
[1]. واو در (فهم والجنة) و در (فَهُم
والنّار) دو تركيب دارد 1. الجنّة والنّار را بالرفع بخوانيم چنان كه روايت هم شده
است در اين صورت واو عطف است كه (الجنة والنّار) معطوف و (هُم) معطوف عليه است.
الجنة والنّار را بالجرّ بخوانيم بنابر اين كه واو معيّت باشد و ابن ابى
الحديد وجه دوم را وجه احسن دانسته است.
اسم الکتاب : اخلاق اسلامى در نهج البلاغه( خطبه متقين) المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 237