اسم الکتاب : احكام خانواده المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 68
ج) آيا حكم
مذكور اعم از دائم و موقّت است، يا فقط منظور ازدواج دائم است؟
جواب:
فرق نمى كند.
سؤال 166.
همانگونه كه مىدانيد روز به روز فاصله بين بلوغ جنسى و سنّ ازدواج، رو به افزايش
است و اكنون به حدود 12 الى 13 سال رسيده است (چه در مورد دختران و چه در مورد
پسران)؛ اين مسأله باعث شده كه روابط پنهانى و نامشروع دختران و پسران از
اصلىترين مشكلات جوانان به حساب آيد. در اين رابطهها حرمت شرعى 100% است و گاهى
آثار و تبعات اجتماعى و روانى نيز به دنبال دارد. حال سؤال اين است كه با توجّه به
خوددارى جوانان از ازدواج (به دليل مشكلاتى مانند تحصيل، شغل و مسكن) و سود
نبخشيدن تفريحاتى مانند ورزش، و غيره و همچنين نپذيرفتن رياضت و رهبانيت در طيّ
اين دوران (و بلكه ناممكن بودن آن در بعضى اوقات) و از همه مهمتر روا نبودن سكوت
در مقابل اين همه خلاف شرع و اثراتى كه از بُعد معنوى و عبودى بر روح و جان جوانان
مىگذارد لطفاً بفرماييد: آيا دعوت عمومى دختران و پسرانى كه داراى روابط نامشروع
هستند و به ادامه آن اصرار مىورزند، با حفظ همان ميزان رابطه، به ازدواج غير
دائم، با اذن ولى يا بدون اذن وليّ، صحيح است؟ آيا اين عمل اخراج از حرام به حلال
نيست، كه در برخى روايات ابواب متعه به آن اشاره شده است؟
جواب:
دعوت به سوى اين رابطه ظاهراً مشروع، مفاسد زيادى در بر دارد و تجربه نشان داده كه
غريزه سركش جنسى هرگز آنها را در يك مرحله محدود نمىكند؛ بلكه غالباً به مراحل
ديگر مىكشاند كه سبب مشكلات عظيم براى جامعه مىگردد. بهعلاوه چون اينگونه
ارتباطها مسئوليت و تقيد خاصّى همراه ندارد، در يك نفر محدود نمىشود و ممكن است
يك فرد با چند نفر نيز رابطه
اسم الکتاب : احكام خانواده المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 68