اسم الکتاب : احكام خانواده المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 454
جواب: چنين زنى عدّه ندارد، و ازدواج با خواهر يا
دختر او بلامانع است.
سؤال 1016. مردى، زن غير يائسهاى را به عقد موقّت خويش
در مىآورد، و قبل از اتمام مدّت، باقيمانده مدّت را مىبخشد، و سپس او را به عقد
دائم خويش در مىآورد، لطفاً بفرمائيد:
الف) آيا عدّه لازم است؟
جواب: عدّه لازم نيست؛ هر چند دخول حاصل شده باشد.
ب) در فرض بالا، چنانچه بعد از عقد دائم و قبل از دخول زن را طلاق دهد، آيا در
اينجا عدّه لازم است؟ يا زن مىتواند بدون رعايت عدّه بلافاصله با مرد ديگرى
ازدواج كند؟
جواب: چنانچه زن بخواهد با ديگرى ازدواج كند، بايد
باقيمانده عدّه عقد موقّت را نگه دارد.
سؤال 1017. زوجهاى العياذ باللَّه از زنا حامله شده، و
طلاق داده شده است. آيا عدّه او وضع حمل است، يا عدّه غير حامله دارد؟ حكم مسأله
در صورتى كه حاملگى از طريق وطى به شبهه باشد، چيست؟
جواب: در صورتى كه مسلّم باشد حمل از زناست، و
احتمال الحاق به زوج شرعى نباشد، عدّهاى براى حمل نيست، تنها عدّه طلاق دارد. و
وطى به شبهه عدّه دارد، و در صورت حمل، عدّه آن وضع حمل است.
سؤال 1018. هرگاه زنى كه از زنا باردار شده با زانى يا
غير او ازدواج كند، آيا احتياج به عدّه دارد؟ اگر شوهرش او را بعد از ازدواج طلاق
دهد، آيا عدّه دارد؟
و در صورتى كه عدّه دارد، آيا عدّه او أبعد الأجلين است، يا عدّه اقراء؟
جواب: زنى كه حامل از زناست عدّه ندارد، و جايز است
به عقد زانى يا غير او در آيد، و اگر او را طلاق داد عدّه او به اقراء يا سه ماه
است، و وضع حمل معيار نيست. و امّا در مورد طُهر غير مواقعه چون اين شرط در حامل
ساقط است
اسم الکتاب : احكام خانواده المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 454