اسم الکتاب : احكام خانواده المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 394
شنيده كه تا حال معصيتى كرده باشند و در شهرهاى مجاور هم اشخاص عادلى را
نمىشناسد و از طرفى هم به ناچار بايد اين طلاق واقع شود بفرماييد آيا نزد همان
اشخاص فوق الذكر كه مورد وثوق و حسن ظنّ هستند مى تواند اجراى طلاق كند؟
جواب: همين گونه افراد براى شهود طلاق كافى هستند و
عادل محسوب مىشوند.
سؤال 895. آيا پسران زن و شوهر مىتوانند به عنوان شهود
طلاق والدين خود باشند؟
جواب: اگر پسران او بالغ و عادل باشند، مىتوانند
شهود طلاق شوند.
سؤال 896. در مورد طلاق اهل تسنّن شنيده شده است كه آنها،
مخصوصاً شافعىها، صيغه طلاق جارى نمىكنند؛ بلكه به صرف اراده جدايى و لفظ «تو
مطلّقهاى» اكتفا مىكنند، آيا صحّت دارد؟ آيا حضور شاهدين عدلين را لازم
نمىدانند؟
جواب: طلاق اهل تسنّن اگر واجد شرايط شرعيه، مانند
شاهدين عدلين، نباشد در مورد شيعيان كفايت نمىكند؛ ولى درباره خودشان اگر چنين
طلاقى دارند از باب قاعده الزام طلاقشان مقبول است و مشهور در ميان آنان عدم
اعتبار شاهدين است؛ بلكه شيخ در «خلاف» اجماع فقهاى اهل سنّت را بر عدم اعتبار
شاهدين ادّعا مىكند.
سؤال 897. زن و شوهرى ايرانى و شيعه پس از چند سال زندگى
مشترك، در ايران از يكديگر طلاق گرفته. سپس هردو به استراليا هجرت كرده و پس از 5
سال مجدّداً با يكديگر ازدواج مىكنند. مُجرى اين ازدواج يك نفر سنّى بوده كه در
عرف ايرانيان مقيم «سيدنى» به عنوان وكيل ازدواج شرعى معروف بوده و هست. پس از
ازدواج دوباره از يكديگر طلاق مىگيرند، ليكن اين بار طلاق
اسم الکتاب : احكام خانواده المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 394