الف) آيا جواز مُتعه مربوط به دوره و شرايط خاصّى از تاريخ اسلام بوده است؟
ب) آيا حكومت اسلامى در قبال قانونمندى، يا جلوگيرى از گسترش آن در جامعه،
وظيفهاى دارد؟
ج) در شرايط كنونى وظيفه روحانيت در ارتباط با ازدواج موقّت چيست؟ آيا همچون
ساير احكام مكلّف به ترويج آن هستند؟
د) در فتواى مشهور آمده است: «زن يائسه عدّه ندارد». آيا كسانى كه لولههاى
رحم خود را بستهاند، در حكم زنان يائسه هستند؟
جواب: مسأله متعه اختصاص به زمان معينى نداشته و
ندارد، ولى گاه (مثل زمان ما) شرائط ايجاب مىكند قيود و شرايطى براى آن قائل
شوند، كه افراد هوسباز از آن سوء استفاده نكنند. و تبليغ از آن بدون فراهم شدن آن
شرايط خالى از مشكلات نيست؛ و امّا زنانى كه لولههاى خود را ببندند، مشمول يائسه
بودن نيستند؛ بلكه در حكم «من لا تحيض فى سنّ من تحيض» مىباشند.
سؤال 590. عقد موقّت از نظر اسلام چه حكمى دارد؟
جواب: شك نيست كه نكاح موقّت يكى از احكام مسلّم
فقهى است و در
اسم الکتاب : احكام خانواده المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 245