responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : احكام خانواده المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر    الجزء : 1  صفحة : 23

به اين نوع پوشش عادت كرده‌اند و اگر تذكر داده شود نمى پذيرند.

جواب: اگر قصد تلذّذ و ريبه نباشد اشكالى ندارد.

سؤال 10. بيرون بودن مقدارى از موى سر، امروزه در شهرهاى بزرگ امرى عادى شده است، آيا مى‌توان از اين جهت كه اين مقدار از موى سر بيرون است به آن نگاه كرد؟ (همانند برخى قبايل كه معمولًا مقدارى از موى سر آنها در معرض ديد است).

جواب: اگر با نهى از منكر رعايت نمى كنند مصداق‌

«اذا نُهينَ لا ينْتَهينْ» [1]

هستند و نگاه كردن بدون تلذّذ و ريبه اشكالى ندارد.

سؤال 11. اگر انسان بداند وقتى به خيابان و بازار مى‌رود نگاهش به نامحرم مى‌افتد، وظيفه‌اش چيست؟

جواب: نظر و نگاه اتّفاقى حرام نيست؛ لكن عمداً نگاه نكند.

سؤال 12. نگاه كردن به زن‌هايى كه رعايت حجاب شرعى نكرده و بى مبالات هستند، در گذرها، يا به هنگام گفتگو، يا در وسايل نقليه، كه طبعاً نگاه انسان به آنها مى‌افتد، چه حكمى دارد؟

جواب: نگاه قهرى و بدون قصد اشكالى ندارد.

سؤال 13. نگاه كردن به اعضاى جدا شده از بدن نامحرم چه حكمى دارد؟

جواب: اشكالى ندارد.

سؤال 14. اگر انسان همان‌طور كه از ديدن يك باغ و گلستان لذّت مى‌برد از نگاه كردن به صورت انسان ديگر (مرد يا زن) لذّت ببرد، آيا اين كار حرام است و مصداق قصد ريبه و لذّت به حساب مى‌آيد؟

جواب: غالباً اين‌گونه نگاه‌ها جنبه لذّت جنسى دارد لذا اشكال دارد.


[1]. من لايحضره الفقيه، ج 3، ص 470

اسم الکتاب : احكام خانواده المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر    الجزء : 1  صفحة : 23
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست