اسم الکتاب : آيين ما( اصل الشيعة) المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 134
باز اشتباه نشود، مقصود ما اين نيست كه پارهاى از خدمات خلفا و بعضى كارهاى
نيك آنها را نسبت به عالم اسلام ناديده گرفته و انكار نماييم، زيرا اينگونه مطالب
را تنها افراد متعصب و بىمنطق انكار مىكنند و ما بحمدللَّه بىمنطق نيستيم، و از
بدگويى و بد زبانى متنفريم.
ما از نيكيها تقدير مىكنيم و از بديها تا آنجا كه ممكن است چشم مىپوشيم، ما
مىگوييم: «تِلْكَ أُمَّةٌ قَدْ خَلَتْ لَهَا مَا
كَسَبَتْ وَلَكُمْ مَا كَسَبْتُمْ»؛ آنها امتى
بودند كه در گذشتند، اعمال آنان، مربوط به خودشان بود و اعمال شما نيز مربوط به
خود شماست». [1] اگر
خداوند آنها را ببخشد با لطف و فضل خود رفتار كرده و اگر كيفر دهد با عدالتش با
آنها معامله نموده است!
يادآورى اين نكته را نيز لازم مىدانيم كه ما مايل نيستيم و حتىالامكان به
قلم خود اجازه نمىدهيم اين درد دلها را بازگو كند، ولى چه مىتوان كرد؟ بعضى از
نويسندگان معاصر آنچنان نسبتهاى ناروا و حملات ناجوانمردانه نسبت به شيعه كردهاند
كه ما را مجبور به بازگو كردن قسمتى از اين درد دلها نمودهاند.
در هر صورت منظور اصلى ما همان معرفى «بنيانگذار اصلى تشيّع» و «غرس كننده
نهال اولى» آن بود، و همان طور كه از بيانات گذشته آشكار گرديد اين كار به دست كسى
غير از پيغمبر اكرم صلى الله عليه و آله صورت نگرفت.
اين حقيقت نيز روشن شد كه عوامل اصلى گسترش و انتشار آيين تشيّع يك سلسله
عوامل گوناگون و مرتبط به يكديگر بوده، كه به صورت اجتنابناپذيرى اين اثر را به
دنبال داشته است.
ما در اين «فصل» به همين مقدار قناعت كرده و به سراغ فصل دوم مىرويم و بحث در
پيرامون عقايد شيعه را در اصول و فروع آغاز مىنماييم.