اسم الکتاب : قاعده لاضرر، ترجمه القواعد الفقهية المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 127
اينكه مىبينيم در خارج ضرر وجود دارد، دليل بر آنست كه شرع در مورد
تمام انواع ضررى كه از طرف مكلّفين ايجاد مىشود، حكم به جبران كرده است، و ضرر زننده
مأمور است كه آن را جبران كند؛ در غير اين صورت نفى كردن ضرر، صحيح نمىباشد.
و اين قيد «عدم تدارك» را ما به دلالت اقتضاء [1] از خارج
به دست آوردهايم.
اشكال شيخ انصارى و محقّق نايينى
علّامه انصارى قدس سره [2] بعد از اينكه اين توجيه
را سستترين توجيه
[1]. «دلالت اقتضاء»، در مقابل «دلالت اشاره» و «دلالت تنبيه»، عبارت
است از دلالت كلام برلفظ يا معنايى كه از كلام حذف شده است، ليكن به حسب فهم عرف، مقصود
گوينده مىباشد و صدق يا صحّت كلام منوط به محذوف است؛ مانند لفظ يا معناى «عقاب» در
حديث رفع؛ زيرا حديث رفع بيانگر برداشته شدن نُه چيز از جمله خطا و فراموشى از امت
است، در حالى كه واضح است كه خود خطا و فراموشى از امت برداشته نشده است بلكه آثار
شرعى آنها مانند عقاب اخروى برداشته شده است؛ در نتيجه صحّت و صدق كلام در آن حديث
متوقّف بر تقدير گرفتن لفظ يا معنايى مانند «عقاب» مىباشد. بنابراين در دلالت اقتضا
دو چيز معتبر است: 1. لفظ يا معناى محذوف، مقصود گوينده باشد. 2. صدق يا صحّت كلام
متوقّف بر محذوف باشد. (فرهنگ فقه مطابق مذهب اهلبيت عليهم السلام، ج 1، ص 616).
[2]. رسائل فقهية (شيخ انصارى)، ص 114: «... لأنّ الضرر الخارجى لا
ينزّل منزلة العدمبمجرّد حكم الشارع بلزوم تداركه ...».
اسم الکتاب : قاعده لاضرر، ترجمه القواعد الفقهية المؤلف : مكارم شيرازى، ناصر الجزء : 1 صفحة : 127