responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : معارف اسلامی المؤلف : دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم    الجزء : 81  صفحة : 17

پرسش‌های مسابقه عمومی



˜لطفاً پس از مطالعۀ متن مجله، گزینه‌های صحیح را با علامت ضربدر[*] در پاسخ‌نامه مشخص نمایید.


1 ـ این سخن از کیست؟ «الکاد علی عیاله کالمجاهد فی سبیل الله؛ هر آن‌کس که برای تأمین معاش خویش و خاندانش زحمت بکشد به منزلۀ مجاهد فی سبیل الله است».

الف ـ امام زمان(عج).

ب ـ امام باقر(ع).      

ج ـ پیامبر اکرم(ص).

د ـ امام کاظم(ع).

 

2 ـ کدام گزینه ادامۀ این حدیث قدسی است؟ «یا احمد انّ العبادة عشرة اجزاء ...».

الف ـ سبعة منها طلب العلم.

ب ـ ثمانیة منها فی الحلم.  

ج ـ تسعة منها طلب الحلال.

د ـ ستّة منها فی المروءة.

 

3 ـ کدام‌یک  از گزینه‌های زیر صحیح است؟

الف ـ نخستین عامل پیدایش تمدن، علم است.

ب ـ عامل نخستین پیدایش تمدن، اقتصاد است.

ج ـ استقلال سیاسی، نخستین رکن تمدن است.

د ـ بستر امنیت و آرامش، نخستین رکن به‌ وجود آمدن تمدن است.

 

4 ـ در استعمار سیاسی به جای لشکرکشی، استعمارگران چه نقشه‌های شومی برای جهان اسلام طراحی کردند؟

الف ـ ترویج اقتصاد، رویکرد به صنعت و نشر فرهنگ ابتذال.

ب ـ رونق بخشیدن به کشاورزی، انحصاری کردن صنایع و بالا بردن تورّم.

ج ـ به قدرت رساندن غرب‌زدگان، مقابله با حکومت‌های مستقل، تجزیۀ دنیای اسلام و تبلیغ جدایی دین از سیاست.

د ـ تهاجم فرهنگی، جلوگیری از دانش هسته‌ای و رواج بی‌بندوباری.

 

 

5 ـ در آیۀ «و فدیناه بذبح عظیم» به کدام حادثه اشاره دارد؟

الف ـ جنگ رستم و اسفندیار.

ب ـ مبارزۀ سیاوش و مغان.

ج ـ نبوت ابراهیم(ع) و پیامبر اسلام(ص).

د ـ قربانی حضرت اسماعیل و شهادت امام حسین(ع).

6 ـ کدام گزینه دربارۀ آثار نهضت عاشورا درست است ؟

الف ـ یکی از آثار قیام عاشورا، اقامۀ عدل سیاسی بود.

ب ـ یکی از آثار قیام عاشورا، معرفی اهل بیت(ع) بود.

ج ـ یکی از بزرگ‌ترین آثار قیام حسینی، آشکار ساختن اسلام صحیح بود.

د ـ یکی از آثار قیام حسینی، زمینه‌سازی ظهور امام زمان(عج) بود.

 

7ـ آیۀ «و اورثنا القوم الذین کانوا یستضعفون...» حکومت مستضعفان مؤمن را پاداش چه عملی می‌داند؟

الف ـ پاداش صبر و خودباوری.

ب ـ پاداش علم و برنامه‌ریزی.

ج ـ پاداش تواضع و نوع‌دوستی.

د ـ پاداش صبر و پایداری در برابر مشکلات.

 

8 ـ خداوند به چه کسانی وعدۀ پیروزی سیاسی و نظامی می‌دهد؟

الف ـ به مؤمنانی که دارای ایمان و اخلاص باشند.

ب ـ به مؤمنانی که دارای ایمان و عمل صالح هستند.

ج ـ به کسانی که اهل قناعت و شجاعت هستند.

د ـ به مؤمنانی که اهل ایثار و شهامت باشند.

 

9 ـ از نظر فخر رازی این جمله از آیۀ «و کما استخلف الذین من قبلهم» با کدام حکومت منطبق است؟

الف ـ حکومت امام زمان(عج).

ب ـ حکومت داود، یوشع بن نون و سلیمان.

ج ـ حکومت مروانیان و عباسیان.

د ـ حکومت نخبگان و روشن‌فکران.

 

10 ـ از نظر مفسّر گران‌قدر قرطبی، آیۀ «وعد الله الذین آمنوا منکم و عملوا الصالحات ...» به چه اشاره دارد؟

الف ـ ظهور امام عصر(عج).

ب ـ حکومت کوتاه امام علی(ع).

ج ـ وجوب نصب امام بر امت.

د ـ عدالت اجتماعی.

 

 

 

11 ـ هدف در حکومت دینی گذشته از امنیت و رفاه مادی و آزادی‌های مشروع، ........ می‌باشد؟

الف ـ رسیدن به استقلال سیاسی و اقتصادی و فرهنگی.

ب ـ رسیدن به عبودیت خالص دور از هرگونه شرک و اسارت.

ج ـ برقراری عدالت و ریشه‌کن ساختن فقر.

د ـ تساوی حقوق شهروندان و زنان.

 

12 ـ روان‌شناسان و اندیشمندان علوم اجتماعی رشد علمی و اخلاقی را در گرو چه می‌دانند؟

الف ـ معتقدند که رشد علمی و اخلاقی مردم در گرو همت و سیاست آن‌هاست.

ب ـ معتقدند که رشد علمی و اخلاقی انسان در سایۀ امنیت حاصل می‌شود.

ج ـ معتقدند که رشد علمی و اخلاقی انسان در گرو رشد عاطفی اوست.

د ـ عقیده دارند رشد علمی مردم در سایۀ پیشرفت صنعت است.

 

13 ـ براساس روایات، ارحام روحانی چه کسانی هستند؟

الف ـ پدر و مادر و برادران همسر.

ب ـ همسایه، همکار و شریک انسان در معامله.

ج ـ پیامبر اکرم(ص)، ائمه معصومین(ع) و علمای ربانی.

د ـ رزمندگان در راه اسلام، شهیدان.

 

14 ـ این جمله از کیست؟ «صلوا ارحامکم ولو بالتسلیم؛ با بستگان خود صلۀ رحم کنید، گرچه با سلام کردن».

الف ـ امام علی(ع).

ب ـ امام باقر(ع).

ج ـ امام حسن عسکری(ع).

د ـ امام رضا(ع).

 

15 ـ امام سجاد(ع) دربارۀ همنشینی با کسی که از خویشانش بریده است چه فرمود؟

الف ـ اهل نجات نیست.

ب ـ در معرض خطر است.

ج ـ گمراه می‌شود.

د ـ در سه جای قرآن مورد لعن واقع شده است.

 

16 ـ  کدام عبارت صحیح است؟ از روایات معصومین(ع) استفاده می‌شود:

الف ـ صلۀ رحم مطلقاً واجب و قطع رحم جایز است.

ب ـ صلۀ رحم مستحب و قطع رحم مکروه است.

ج ـ صلۀ رحم مطلقاً واجب و قطع رحم مطلقاً حرام است.

د ـ صلۀ رحم مطلقاً واجب و قطع رحم در غیر پدر و مادر جایز است.

 

 

 

17ـ کدام گزینه صحیح است؟

الف ـ اساساً ویراستار حق دارد عبارت و محتوا را تغییر دهد.

ب ـ اساساً ویراستار بدون ارتباط با مؤلّف نمی‌تواند ساختار و محتوا را تغییر دهد.

ج ـ ویراستار می‌تواند فقط ساختار را تغییر دهد.

د ـ ویراستار می‌تواند نیمی از عبارات و محتوا را تغییر دهد.

 

18 ـ آیۀ شریفۀ «فلعلک باخع نفسک علی آثارهم ان لم یؤمنوا بهذا الحدیث اسفا» اشاره به کدام اصل در زندگی و روش پیغمبر است؟

الف ـ اصل عدالت و مساوات.

ب ـ اصل خدامحوری و اخلاق.

ج ـ اصل حمایت از مستضعف.

د ـ اصل رحمت و مهربانی.

 

19 ـ موضع پیامبر(ص) نسبت به عقاید مخالفان چگونه بوده و چه اصلی را مبنا قرار داده بود؟

الف ـ اصل حاکمیت اسلام.

ب ـ اصل احترام به عقاید مخالفان.

ج ـ اصل احتیاط.

د ـ اصل برخورد شدید.

 

20ـ نظام روابط اجتماعی بر چه پایه‌ای قرار دارد و چه چیز آن را سست می‌کند؟

الف ـ بر پایۀ اعتماد است و بدقولی و خلف وعده آن را سست می‌سازد.

ب ـ بر پایۀ عدالت است و اسراف آن را سست می‌سازد.

ج ـ بر پایۀ انصاف است و خودمحوری آن را تضعیف می‌کند.

د ـ بر پایۀ محبت است و خشونت آن را سست می‌سازد.

 

21 ـ قرآن چه خصوصیتی از انسان را عامل رفتن او به سوی بدی‌ها می‌داند؟

الف ـ تنبلی در نماز.

ب ـ حریص بودن.

ج ـ شتاب‌زدگی و عجله.

د ـ حسد.

 

22 ـ در حدیث امام صادق(ع)، نجابت و شرافت محمد بن ابی بکر به چه کسی نسبت داده شده است؟

الف ـ نجابت و شرافت او را از علی(ع) دانسته است.

ب ـ نجابت و شرافت او را از ابو بکر دانسته است.

ج ـ نجابت و شرافت او را از مادرش اسماء بنت عمیس دانسته است.

د ـ نجابت و شرافت او را از فضّه دانسته است.

 

 

 

 

23 ـ «عرفان اشو» دربارۀ فلسفه و منطق و عقل چه نظری دارد؟

الف ـ اشو، فلسفه و منطق را رد می‌کند و به سوی عقل پیش می‌رود.

ب ـ اشو، فلسفه و منطق را می‌پذیرد و عقل را کنار می‌زند.

ج ـ اشو، فلسفه و منطق را به‌کلی نفی می‌کند و به سوی عرفان ضد عقل و منطق پیش می‌رود.

د ـ اشو، فلسفه را می‌پذیرد ولی منطق را رد می‌کند و به سوی عقل عملی پیش می‌رود.

 

24 ـ جینیزم، رستگاری را به چه اصولی استوار می‌داند؟

الف ـ معتقدند رستگاری بر اصول دیانت و جهاد استوار است.

ب ـ معتقدند رستگاری بر دو اصل ریاضت‌کشی و پرهیز از آزار جان‌داران استوار است.

ج ـ معتقدند رستگاری در بی‌خیالی و اصل اباحه‌گری استوار است.

د ـ معتقدند رستگاری در علم و عمل به تعالیم دین حاصل می‌شود.

 

25 ـ از نظر آیة الله جوادی آملی، مراد از اسما در آیۀ «و علم آدم الاسماء کلها» چیست؟

الف ـ مراد از اسما، نام‌های موجودات ارضی و سماوی است.

ب ـ مراد از اسما، حقایق غیبی عالم است که به دلیل نشانۀ خدا بودن بر آن‌ها اسم اطلاق می‌شود.

ج ـ مراد، وجود چهارده معصوم در جهان خلقت است.

د ـ مراد، وجود فرشتگان در عوالم گوناگون است.

 

26 ـ در قسمتی از داستان آدم(ع) که نقل شد چه اشاره‌ای دربارۀ علم وجود دارد؟

الف ـ علم را فضیلت نمی‌داند بلکه ایمان را سبب ارزش انسان می‌شمارد.

ب ـ علم را در سعادت‌مندی بشر لازم نمی‌داند.

ج ـ به علم با دید یک ارزش الهی نگاه کرده و به عنوان محور کمال معرفی می‌کند.

د ـ علم را یکی از عوامل نسبتاً تأثیرگذار در کمال انسان می‌شناساند.

27 ـ منظور از اجل معلّق چیست؟

الف ـ اجل معلّق یعنی اجل مشروط که همان اجل حتمی است.

ب ـ اجل معلّق همان اجل مسمی است که به تعلیق درمی‌آید.

ج ـ اجل معلّق به معنی اجل مشروط است که اگر شرطش موجود شود تحقق می‌یابد.

د ـ اجل معلّق مربوط به عالم برزخ است نه دنیا.

 

28 ـ از نظر قرآن چه چیز به فرد و جامعه آرامش، امنیت، رفاه، ... می‌بخشد؟

الف ـ علم و عمل.

ب ـ علم و ایمان.

ج ـ ایمان و عمل صالح.

د ـ ایمان و تلاش.

 

29 ـ آیة الله العظمی سیستانی دربارۀ کتاب «علی‌نامه» چه فرمودند؟

الف ـ این کتاب، باارزش است.

ب ـ این کتاب، نظم شیرین دارد.

ج ـ کتاب علی‌نامه، مرا زنده کرد.

د ـ کتاب علی‌نامه، یک کتاب داستانی است.

 

30 ـ این ضرب‌المثل مربوط به کدام کشور است؟

«ابلهان در کلیۀ کارها فضولی و مداخله می‌کنند جز در کار خودشان».

الف ـ چین.

ب ـ آمریکا.

ج ـ آلمان.

د ـ فرانسه.

 


 

 

 

 

 


 

اسم الکتاب : معارف اسلامی المؤلف : دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم    الجزء : 81  صفحة : 17
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست