پرسشهای مسابقه عمومی
لطفاً پس از مطالعۀ متن مجله، گزینههای صحیح را با علامت ضربدر[*] در پاسخنامه مشخص نمایید.
1 ـ این سخن از کیست؟ «الکاد علی عیاله کالمجاهد فی سبیل الله؛ هر آنکس که برای تأمین معاش خویش و خاندانش زحمت بکشد به منزلۀ مجاهد فی سبیل الله است».
الف ـ امام زمان(عج).
ب ـ امام باقر(ع).
ج ـ پیامبر اکرم(ص).
د ـ امام کاظم(ع).
2 ـ کدام گزینه ادامۀ این حدیث قدسی است؟ «یا احمد انّ العبادة عشرة اجزاء ...».
الف ـ سبعة منها طلب العلم.
ب ـ ثمانیة منها فی الحلم.
ج ـ تسعة منها طلب الحلال.
د ـ ستّة منها فی المروءة.
3 ـ کدامیک از گزینههای زیر صحیح است؟
الف ـ نخستین عامل پیدایش تمدن، علم است.
ب ـ عامل نخستین پیدایش تمدن، اقتصاد است.
ج ـ استقلال سیاسی، نخستین رکن تمدن است.
د ـ بستر امنیت و آرامش، نخستین رکن به وجود آمدن تمدن است.
4 ـ در استعمار سیاسی به جای لشکرکشی، استعمارگران چه نقشههای شومی برای جهان اسلام طراحی کردند؟
الف ـ ترویج اقتصاد، رویکرد به صنعت و نشر فرهنگ ابتذال.
ب ـ رونق بخشیدن به کشاورزی، انحصاری کردن صنایع و بالا بردن تورّم.
ج ـ به قدرت رساندن غربزدگان، مقابله با حکومتهای مستقل، تجزیۀ دنیای اسلام و تبلیغ جدایی دین از سیاست.
د ـ تهاجم فرهنگی، جلوگیری از دانش هستهای و رواج بیبندوباری.
5 ـ در آیۀ «و فدیناه بذبح عظیم» به کدام حادثه اشاره دارد؟
الف ـ جنگ رستم و اسفندیار.
ب ـ مبارزۀ سیاوش و مغان.
ج ـ نبوت ابراهیم(ع) و پیامبر اسلام(ص).
د ـ قربانی حضرت اسماعیل و شهادت امام حسین(ع).
6 ـ کدام گزینه دربارۀ آثار نهضت عاشورا درست است ؟
الف ـ یکی از آثار قیام عاشورا، اقامۀ عدل سیاسی بود.
ب ـ یکی از آثار قیام عاشورا، معرفی اهل بیت(ع) بود.
ج ـ یکی از بزرگترین آثار قیام حسینی، آشکار ساختن اسلام صحیح بود.
د ـ یکی از آثار قیام حسینی، زمینهسازی ظهور امام زمان(عج) بود.
7ـ آیۀ «و اورثنا القوم الذین کانوا یستضعفون...» حکومت مستضعفان مؤمن را پاداش چه عملی میداند؟
الف ـ پاداش صبر و خودباوری.
ب ـ پاداش علم و برنامهریزی.
ج ـ پاداش تواضع و نوعدوستی.
د ـ پاداش صبر و پایداری در برابر مشکلات.
8 ـ خداوند به چه کسانی وعدۀ پیروزی سیاسی و نظامی میدهد؟
الف ـ به مؤمنانی که دارای ایمان و اخلاص باشند.
ب ـ به مؤمنانی که دارای ایمان و عمل صالح هستند.
ج ـ به کسانی که اهل قناعت و شجاعت هستند.
د ـ به مؤمنانی که اهل ایثار و شهامت باشند.
9 ـ از نظر فخر رازی این جمله از آیۀ «و کما استخلف الذین من قبلهم» با کدام حکومت منطبق است؟
الف ـ حکومت امام زمان(عج).
ب ـ حکومت داود، یوشع بن نون و سلیمان.
ج ـ حکومت مروانیان و عباسیان.
د ـ حکومت نخبگان و روشنفکران.
10 ـ از نظر مفسّر گرانقدر قرطبی، آیۀ «وعد الله الذین آمنوا منکم و عملوا الصالحات ...» به چه اشاره دارد؟
الف ـ ظهور امام عصر(عج).
ب ـ حکومت کوتاه امام علی(ع).
ج ـ وجوب نصب امام بر امت.
د ـ عدالت اجتماعی.
11 ـ هدف در حکومت دینی گذشته از امنیت و رفاه مادی و آزادیهای مشروع، ........ میباشد؟
الف ـ رسیدن به استقلال سیاسی و اقتصادی و فرهنگی.
ب ـ رسیدن به عبودیت خالص دور از هرگونه شرک و اسارت.
ج ـ برقراری عدالت و ریشهکن ساختن فقر.
د ـ تساوی حقوق شهروندان و زنان.
12 ـ روانشناسان و اندیشمندان علوم اجتماعی رشد علمی و اخلاقی را در گرو چه میدانند؟
الف ـ معتقدند که رشد علمی و اخلاقی مردم در گرو همت و سیاست آنهاست.
ب ـ معتقدند که رشد علمی و اخلاقی انسان در سایۀ امنیت حاصل میشود.
ج ـ معتقدند که رشد علمی و اخلاقی انسان در گرو رشد عاطفی اوست.
د ـ عقیده دارند رشد علمی مردم در سایۀ پیشرفت صنعت است.
13 ـ براساس روایات، ارحام روحانی چه کسانی هستند؟
الف ـ پدر و مادر و برادران همسر.
ب ـ همسایه، همکار و شریک انسان در معامله.
ج ـ پیامبر اکرم(ص)، ائمه معصومین(ع) و علمای ربانی.
د ـ رزمندگان در راه اسلام، شهیدان.
14 ـ این جمله از کیست؟ «صلوا ارحامکم ولو بالتسلیم؛ با بستگان خود صلۀ رحم کنید، گرچه با سلام کردن».
الف ـ امام علی(ع).
ج ـ امام حسن عسکری(ع).
د ـ امام رضا(ع).
15 ـ امام سجاد(ع) دربارۀ همنشینی با کسی که از خویشانش بریده است چه فرمود؟
الف ـ اهل نجات نیست.
ب ـ در معرض خطر است.
ج ـ گمراه میشود.
د ـ در سه جای قرآن مورد لعن واقع شده است.
16 ـ کدام عبارت صحیح است؟ از روایات معصومین(ع) استفاده میشود:
الف ـ صلۀ رحم مطلقاً واجب و قطع رحم جایز است.
ب ـ صلۀ رحم مستحب و قطع رحم مکروه است.
ج ـ صلۀ رحم مطلقاً واجب و قطع رحم مطلقاً حرام است.
د ـ صلۀ رحم مطلقاً واجب و قطع رحم در غیر پدر و مادر جایز است.
17ـ کدام گزینه صحیح است؟
الف ـ اساساً ویراستار حق دارد عبارت و محتوا را تغییر دهد.
ب ـ اساساً ویراستار بدون ارتباط با مؤلّف نمیتواند ساختار و محتوا را تغییر دهد.
ج ـ ویراستار میتواند فقط ساختار را تغییر دهد.
د ـ ویراستار میتواند نیمی از عبارات و محتوا را تغییر دهد.
18 ـ آیۀ شریفۀ «فلعلک باخع نفسک علی آثارهم ان لم یؤمنوا بهذا الحدیث اسفا» اشاره به کدام اصل در زندگی و روش پیغمبر است؟
الف ـ اصل عدالت و مساوات.
ب ـ اصل خدامحوری و اخلاق.
ج ـ اصل حمایت از مستضعف.
د ـ اصل رحمت و مهربانی.
19 ـ موضع پیامبر(ص) نسبت به عقاید مخالفان چگونه بوده و چه اصلی را مبنا قرار داده بود؟
الف ـ اصل حاکمیت اسلام.
ب ـ اصل احترام به عقاید مخالفان.
ج ـ اصل احتیاط.
د ـ اصل برخورد شدید.
20ـ نظام روابط اجتماعی بر چه پایهای قرار دارد و چه چیز آن را سست میکند؟
الف ـ بر پایۀ اعتماد است و بدقولی و خلف وعده آن را سست میسازد.
ب ـ بر پایۀ عدالت است و اسراف آن را سست میسازد.
ج ـ بر پایۀ انصاف است و خودمحوری آن را تضعیف میکند.
د ـ بر پایۀ محبت است و خشونت آن را سست میسازد.
21 ـ قرآن چه خصوصیتی از انسان را عامل رفتن او به سوی بدیها میداند؟
الف ـ تنبلی در نماز.
ب ـ حریص بودن.
ج ـ شتابزدگی و عجله.
د ـ حسد.
22 ـ در حدیث امام صادق(ع)، نجابت و شرافت محمد بن ابی بکر به چه کسی نسبت داده شده است؟
الف ـ نجابت و شرافت او را از علی(ع) دانسته است.
ب ـ نجابت و شرافت او را از ابو بکر دانسته است.
ج ـ نجابت و شرافت او را از مادرش اسماء بنت عمیس دانسته است.
د ـ نجابت و شرافت او را از فضّه دانسته است.
23 ـ «عرفان اشو» دربارۀ فلسفه و منطق و عقل چه نظری دارد؟
الف ـ اشو، فلسفه و منطق را رد میکند و به سوی عقل پیش میرود.
ب ـ اشو، فلسفه و منطق را میپذیرد و عقل را کنار میزند.
ج ـ اشو، فلسفه و منطق را بهکلی نفی میکند و به سوی عرفان ضد عقل و منطق پیش میرود.
د ـ اشو، فلسفه را میپذیرد ولی منطق را رد میکند و به سوی عقل عملی پیش میرود.
24 ـ جینیزم، رستگاری را به چه اصولی استوار میداند؟
الف ـ معتقدند رستگاری بر اصول دیانت و جهاد استوار است.
ب ـ معتقدند رستگاری بر دو اصل ریاضتکشی و پرهیز از آزار جانداران استوار است.
ج ـ معتقدند رستگاری در بیخیالی و اصل اباحهگری استوار است.
د ـ معتقدند رستگاری در علم و عمل به تعالیم دین حاصل میشود.
25 ـ از نظر آیة الله جوادی آملی، مراد از اسما در آیۀ «و علم آدم الاسماء کلها» چیست؟
الف ـ مراد از اسما، نامهای موجودات ارضی و سماوی است.
ب ـ مراد از اسما، حقایق غیبی عالم است که به دلیل نشانۀ خدا بودن بر آنها اسم اطلاق میشود.
ج ـ مراد، وجود چهارده معصوم در جهان خلقت است.
د ـ مراد، وجود فرشتگان در عوالم گوناگون است.
26 ـ در قسمتی از داستان آدم(ع) که نقل شد چه اشارهای دربارۀ علم وجود دارد؟
الف ـ علم را فضیلت نمیداند بلکه ایمان را سبب ارزش انسان میشمارد.
ب ـ علم را در سعادتمندی بشر لازم نمیداند.
ج ـ به علم با دید یک ارزش الهی نگاه کرده و به عنوان محور کمال معرفی میکند.
د ـ علم را یکی از عوامل نسبتاً تأثیرگذار در کمال انسان میشناساند.
27 ـ منظور از اجل معلّق چیست؟
الف ـ اجل معلّق یعنی اجل مشروط که همان اجل حتمی است.
ب ـ اجل معلّق همان اجل مسمی است که به تعلیق درمیآید.
ج ـ اجل معلّق به معنی اجل مشروط است که اگر شرطش موجود شود تحقق مییابد.
د ـ اجل معلّق مربوط به عالم برزخ است نه دنیا.
28 ـ از نظر قرآن چه چیز به فرد و جامعه آرامش، امنیت، رفاه، ... میبخشد؟
الف ـ علم و عمل.
ب ـ علم و ایمان.
ج ـ ایمان و عمل صالح.
د ـ ایمان و تلاش.
29 ـ آیة الله العظمی سیستانی دربارۀ کتاب «علینامه» چه فرمودند؟
الف ـ این کتاب، باارزش است.
ب ـ این کتاب، نظم شیرین دارد.
ج ـ کتاب علینامه، مرا زنده کرد.
د ـ کتاب علینامه، یک کتاب داستانی است.
30 ـ این ضربالمثل مربوط به کدام کشور است؟
«ابلهان در کلیۀ کارها فضولی و مداخله میکنند جز در کار خودشان».
الف ـ چین.
ب ـ آمریکا.
ج ـ آلمان.
د ـ فرانسه.