responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : نشریه حوزه المؤلف : دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم    الجزء : 1  صفحة : 2
سرمقاله



تجلى ثانوى اسلام دراين قرن حادثه اى بزرگ بود كه بار رسالت و مسئوليت آن بر دوش حوزه ها و عالمان دين است .

انجام اين رسالت واداى اين مسئوليت نياز به درك و شناخت واقعيتها و آگاهى عميق از قلمرو پهناور آن و دستيابى به سلاح مناسب زمان دارد واين جز با همكارى و تجمع همه فكرها و نيروها تحقق نمى پذيرد.

اگر همكارى و همفكرى گسترده اى در كار نباشد نه اسلام آنچنان كه شايسته است شناخته مى شود و نه بدانگونه كه در خوراست معرفى مى گردد.

اين سنت ديرين حوزه هاى علميه بوده است كه بحث و گفتگو كنند بنويسند انتقاد كنند وانتقاد بپذيرند در نوشته هائى بنام (اسئله) و (اجوبه) مشكلات خود را طرح كنند و مسائل مورد نياز را پاسخ گويند. درسهاى اجتهاد نمونه روشن آن است كه با مبادله افكار و نزديكى و انس و صميميت ويژه محيط علمى به رشد روزافزونى رسيده است و بيشترين عامل آن همين صميميت و يگانگى در بحث و گرمى قلمرو آن است كه افكارمتضاد و درك و دريافتهاى متفاوت بر هم عرضه مى شود و مورد بحث و مذاكره قرار مى گيرد و به نتيجه اى مثبت و پخته مى رسد.
اين شيوه از مترقى و علمى بايد در زمينه هاى ديگراحتياجات فكرى و فرهنگى حوزه و طلاب نيز بكار رود تا نيازهاى راستين و در رابطه با زمان طلاب برطرف شود.

يكى از جايگاههاى مناسب براى تحقيق اينگونه اهداف مجله صنفى و درون گروهى است . مجله اى كه گشاده دل باشد و مجال تبادل افكار را بدهد و نيازهاى حوزه را در زمينه نظام آموزشى متون درسى دانشهاى لازم اجتماعى و ديگر مسائل منعكس كند و با يارى انديشمندان و صاحبنظران روشنگر راه باشد.

از طرف ديگر افراد يك صنف كه داراى هويتى صنفى هستند و در نبردى بزرگ همرزم و هم سنگرند بايد به شيوه اى ازافكار عقايد نيروها امكانات افراد حوزه صنفى خود آگاهى داشته باشند و نيك بشناسند كه به عنوان يك صنف و در برابر مسئوليت و رسالتى مشترك چه توانها وامكاناتى درافراد درون خود دارند.

مجله صنفى چون مجلس انس و محاوره است كه فرد صنفى در دورترين نقطه با صنف و همنوع خود به گفتگو مى پردازداز آگاهى و تجربه او بهره مى برد و دانش و شناخت خود را دراختياراو مى گذارد.
مجله صنفى افكار گوناگون يك صنف را عرضه مى كند و شيوه برخورد افكار را مى آموزد واين اصل اسلامى را تحقق مى بخشد كه :
الذين يستمعون القول فبتبعون احسنه ...
سوره زمر آيه 18
آنانكه سخن را شنوند و نيكوترش را پيروى كنند...

واين دستور والاى امام على[ ع] را به كار مى بندد:

اضربوا بعض الراى ببعض تتولد منه الصواب افخضواالراى مخض السقاء
غررالحكم .71
آراء را كنار يكديگر بنهيد و با يكديگر بسنجيد كه نظر درست از اين بررسى كشف مى شود.

واضمم آراء الرجال و اختراقربها الى الصواب و ابعدها عن الارباب
مستدرك النهج .152

- آراءانديشمندان را با يكديگر بسنج و نزديكترين آن را به حق و دورترينش از شك و گمان را برگزين .

مجله صنفى ضرورتها را در قلمروانديشه و عمل تبيين مى كند و بايستها را روشن مى سازد.اگرافراد يك صنف به ضرورتى آگاهى يابند و چيزى را ضرورى و مناسب روز بدانند به دنبال آن مى روند و در راه دستيابى به آن سراز پا نمى شناسند بويژه دراين صنف كه فداكارى و طلب ويژگى اصلى آنان است براى نمونه شركت در جبهه به عنوان يك ضرورت شناخته شد و در نتيجه با همه خطرات و فداشدنهائى كه در پى داشت انجام يافت همچنين است ديگر ضرورتها اگر درست شناخته شود و ضرورت آن روشن گردد مورد عمل قرار مى گيرد.

مجله براى تبيين اين ضرورتها توسط اساتيد و صاحب نظران مى كوشد مجله صنفى زمينه رشد و شكوفائى استعدادهاست كه در پرتو بررسى افمار و بر نهادن انديشه ها و تبادل آراء پديد مى آيد.

ازاينرو مجله بهترين زمينه نزديكى وحدت و يگانگى و يكسان انديشى است . بيشتر جدائى ها و بيگانگى ها دراثر دورى و نشناختن افكار ديگران است . آنگاه كه آشنائى با حوزه ى انديشه و تفكر حوزه وافراد صنف حاصل شد نزديكى ودوستى جاى دورى و بيگانگى را مى گيرد. به همين دليل مجله صنفى زمينه اعتماد متقابل را فراهم مى سازد و بر همه عوامل بيگانگى جدائى خط بطلان مى كشد.

اكنون با چنين انگيزه ها و با چنين اهداف مهمى مجله صنفى( حوزه) منتشر مى شود(1)

دراين سرآغاز به برخى از موارداساسنامه اشاره مى شود تا زمينه دقيق ترى نسبت به شناخت مجله به دست آيد.

در بخشى ازاين اساسنامه آمده است :

1- مجله بيانگرانديشه ها وافكاراصيل در مسائل عقيدتى و فلسفى و سياسى واجتماعى واقتصادى در چهارچوب اسلام فقاهتى و تشيع خونين خواهد بود.

2- تبيين و تشريح مسائل سياسى جهان وارائه تحليل هاى سياسى و اقتصادى و نظامى ايران و بيان جريانات و حوادث روز براى بالا بردن سطح انديشه سياسى در حوزه .

موفقيت آن در گروه همكارى و همفكرى اساتيد علماء و طلاب و ديگر انديشمندان است .

3- جهت كسب مهارت هاى لازم درامور برنامه ريزى و سازماندهى و تبليغ و تحقيق و كنترل واداره جامعه و كارائى هر چه بيشتر روحانيون آشنائى با دانشهاى لازم روز مديريت آئين سخنورى و جز آنها ضرورتى حياتى دارد. مجله براى بيان اينگونه مسائل كوشش خواهد كرد.

4- دگرگونى نظام ارزشها و تعالى اخلاق سهم به سزائى در رشد حوزه و موفقيت آنان خواهد داشت بدون شك پرورش و رشدارزشهاى انسانى در جامعه و ساخته شدن افراد مرهون اصول اعتقادى جامعه خواهد بود.از اينرو بيان مسائل اخلاقى حوزه نقش موثرى در تحقق اهداف فوق خواهد داشت كه مجله خود را ملزم به تبيين آن مى داند.

اسم الکتاب : نشریه حوزه المؤلف : دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم    الجزء : 1  صفحة : 2
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست