responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : نظريه حقوقى اسلام المؤلف : مصباح یزدی، محمد تقی    الجزء : 1  صفحة : 333

منتشر كرده بود مجبور كردند اصلا بنگاه انتشاراتيش را بفروشد و بعد هم آن بنگاه انتشاراتى به كلى از بين رفت و از جغرافياى انتشاراتى آلمان حذف گرديد؛ گويى كه اصلا نبوده و وجود خارجى نداشته است! جرمى كه به پروفسور گارودى نسبت دادند اين بود كه گفتند به يهودى‌هاى دنيا اهانت كرده است.

اين در حالى است كه انتشار كتابى نظير «آيات شيطانى» نه تنها ممنوع نيست بلكه جايزه هم دريافت مى‌كند و به ده‌ها زبان نيز ترجمه مى‌شود. دولت انگلستان هم روزى هزاران پوند براى محافظت نويسنده آن هزينه مى‌كند. براى ايران و برخى كشورهاى اسلامى ديگر هم شرط بهبود رابطه با انگلستان را لغو فتواى مجازات سلمان رشدى قرار مى‌دهند.

اين برخورد دو گانه چه توجيهى دارد؟ برخى از روشنفكران ما كه سنگ غرب را به سينه مى‌زنند و وجود آزادى قلم و بيان در كشورهاى غربى را در بوق و كرنا مى‌كنند واقعاً چه پاسخى براى اين نوع تناقضات آشكار دارند. نويسنده‌اى از خودشان با مدارك تاريخى معتبر چيزى را مى‌نويسد كه با منافع صهيونيسم جهانى سازگار نيست؛ برخوردشان اين است كه كتابش را ممنوع مى‌كنند، خودش را به محاكمه مى‌كشانند و طومار ناشرى كه اثرش را ترجمه كرده در هم مى‌پيچند. يك نويسنده هم كه احساسات بيش از يك و نيم ميليارد مسلمان را جريحه‌دار كرده از آنها جايزه مى‌گيرد و مورد تشويق قرار مى‌گيرد. آيا باز هم ترديدى در دروغ بودن شعار آزادى بيان در غرب وجود دارد؟!

 

7. اسلام و آزادى عقيده و بيان

در هر حال مهم اين است كه ببينيم ديدگاه اسلام در مورد اين آزادى‌ها چيست. پاسخ كلى اين است كه از نظر اسلام، آزادى در همه اين امور ثابت است، مادامى كه با مصالح انسان تضادى نداشته باشد. منظور از مصالح هم اعم از مصالح مادى و معنوى، دنيايى و آخرتى است. اين مسأله شبيه اين است كه يك توليدكننده مواد غذايى يا مود دارويى آزاد است كه هر ماده غذايى يا دارويى را توليد كند مگر آن كه براى سلامت انسان ضرر داشته باشد. همين كه احتمال داده شود در توليدات يك توليدكننده، مواد غذايى يا دارويى مسموم و خطرناك وجود دارد توليداتش ممنوع مى‌شود. شما الآن ملاحظه مى‌كنيد كه در اثر شيوع بيمارى جنون گاوى در ميان تعدادى از گاوهاى كشور انگلستان كشورهاى ديگر كلاًّ واردات گوشت گاو از اين كشور

اسم الکتاب : نظريه حقوقى اسلام المؤلف : مصباح یزدی، محمد تقی    الجزء : 1  صفحة : 333
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست