responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : نظريه سياسي اسلام المؤلف : مصباح یزدی، محمد تقی    الجزء : 1  صفحة : 167

اگر مى‌نگريد كه در فرهنگ غرب روى رأى مردم و آراى عمومى تكيه مى‌شود، بر اساس فرهنگ خاصى است كه آنجا وجود دارد. حال اگر كسى معتقد شد كه دين همه شؤون زندگى انسان را پوشش مى‌دهد و ما بايدها و نبايدهاى مربوط به رفتارهاى اجتماعى‌مان را بايد از خداوند بگيريم و در اين زمينه نمى‌توان تابع آراى مردم بود، اگر خداوند بايدى معيّن كرد و حكم به انجام كارى كرد اما مردم خواست ديگرى داشتند، كدام يك اعتبار دارد؟ در همه جوامع، كم و بيش اين تضاد بين آنچه خواست مردم است و آنچه در دين مطرح مى‌شود وجود دارد. ما كارى به ساير اديان كه تحريف شده‌اند نداريم، بلكه بحث ما درباره كشورى است كه اكثريّت مردم آن مسلمانند و دينى را پذيرفته‌اند كه در مورد همه شؤون زندگى فردى و اجتماعى، اعم از مسائل خانوادگى مثل گزينش همسر و تربيت فرزند و مسائل اجتماعى و بين‌المللى، احكام روشن و تفكيك شده دارد كه در بخش عظيمى از آيات قرآن، سنّت رسول خدا (صلى‌الله‌عليه‌و‌آله) ، روايات اهل بيت عليهم‌السلام و سيره عملى ايشان عرضه شده‌اند.

    كسانى كه اهل فهم هستند و اهل تقليد صرف نيستند و مى‌خواهند آگاهانه انتخاب كنند، بايد تكليف خود را با چنين دينى كه ادعا دارد براى همه شؤون انسان برنامه دارد و قوانين مدنى، حقوقى و بين‌المللى دارد، روشن كنند؛ آيا در اين صورت مى‌توانند بگويند كه ما اين دين را پذيرفته‌ايم و در عين حال ادعا كنند كه ملاك اعتبار قانون رأى مردم است؟ آيا مى‌توانند هر دو را، حداقل در جايى كه باهم تعارض دارند، بپذيرند؟

    متأسفانه امروز در نشريات ما تمام آنچه در غرب مطرح شده، ترويج مى‌گردد. آيا وقتى دينى بدترين و زشت‌ترين رفتار را همجنس‌بازى مى‌داند، مى‌توان پذيرفت كه اگر خداى ناكرده مردمى رأى به جواز همجنس‌بازى دادند، خواست مردم مقدّم بر دستور دين است؟! و اصلاً اين دو با هم جمع مى‌شوند؟ دنياى غرب اين‌گونه مسائل و موارد تضاد بين دين و خواست مردم را حل كرده است و معتقد است كه دين حق ندارد در اين مسائل دخالت كند و خواست مردم را ناديده بگيرد. دين مربوط به كليسا

است كه در آنجا با اعتراف به گناهان و انجام يك سرى برنامه‌ها گناهان افراد بخشيده مى‌شود و سپس كليسا افراد را روانه بهشت مى‌كند! اما دين در حوزه مسائل اجتماعى رسالتى و وظيفه‌اى ندارد و در اين عرصه رأى و خواست مردم تعيين كننده است. در كانادا، از كشيشى كه فرقه مذهبى جديدى را تأسيس كرده بود در يك برنامه تلويزيونى سؤال كردند كه فرقه شما چه نظرى راجع به همجنس‌بازى دارد؟

اسم الکتاب : نظريه سياسي اسلام المؤلف : مصباح یزدی، محمد تقی    الجزء : 1  صفحة : 167
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست