كيفر كجروىهايشان به حالى مبتلا شدهاند كه قدرت شناخت حقيقت را ندارند و هدايت پيامبر(صلى الله عليه وآله) نيز در آنان تأثيرى نخواهد داشت: سَواءٌ عَلَيْهِمْ أَ أَنْذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ لا يُؤْمِنُون.[1]
اين سخنان اميرالمؤمنين(عليه السلام)، در زمانى بيان گرديده كه بسيارى از صحابيان پيامبر(صلى الله عليه وآله) حضور داشتند و سخنان آن حضرت هنوز در گوششان طنينانداز بود و على(عليه السلام) باب شهر علم پيامبر(صلى الله عليه وآله) نيز در ميان مردم بود. با اين حال، آن حضرت از گروه تفسيركنندگانِ به رأى مىنالد كه چگونه كلام خدا را تحريف معنوى كرده و مردم را از شناخت حقايق قرآن بازمىدارند.[2]
[1] همان، 6. [2] در اين باره موارد ديگرى نيز از پيشوايان دينى نقل شده كه بخشى از آن در جلد 92 كتاب بحارالانوار آمده است؛ مانند روايتى از پيامبر(صلى الله عليه وآله) كه در باب 10، روايت 20 چنين نقل شده است: اكثر ما اخاف على امّتى من بعدى رجل يناول القرآن يضعه على غير مواضعه؛ بيشترين نگرانى من در باره امتم پس از خود، فردى است كه با قرآن سر و كار داشته و آن را در جايگاهى جز جايگاههاى ويژه خود قرار مىدهد. مراد پيامبر(صلى الله عليه وآله) تحريفگران معنوى آيات قرآن هستند كه آيات را به دلخواه خود معنا كرده و به خداوند نسبت مىدهند.