اسم الکتاب : نقش تقليد در زندگي انسان المؤلف : مصباح یزدی، محمد تقی الجزء : 1 صفحة : 69
انگيزه پيروى كوركورانه از فرهنگ غربى
امروزه اگر اجازه مىدهند كه ارزشهاى اروپايى و آمريكايى ـ كه نه از سوى عقل تجويز شدهاند و نه خداوند آنها را تأييد كرده ـ در كشورهاى اسلامى و حتى در كشور ما ترويج گردد، تنها از آن روست كه مىخواهند روابط دوستانه با دولتهاى غربى برقرار بماند و اروپايىها و غربىها از ما خوششان بيايد و بازار مشترك اروپا ما را تأييد كند. ما از اين طريق مىخواهيم كه روابط سياسى خود را با آن كشورها گسترش بخشيم و مثلا سفير يا وزير امور خارجه آلمان و يا انگلستان از ما تعريف كنند و صندوق بينالملل پول هم به ما اعتبار بدهد. چنين روىكردى كه ناشى از ذلت و زبونى در برابر كشورهاى توسعه يافته است و در جهت كسب آبرو و عزت در پرتو عمل به خواست آنهاست، از نظر خداوند محكوم و مطرود مىباشد و مصداق بارز فرموده خداوند است كه: وَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِ اللّهِ ءَالِهَةً لِيَكُونُوا لَهُمْ عِزًّا؛[1] و به جاى خدا، معبودهايى اختيار كردند تا براى آنان [مايه]عزت باشند.[2]
كرنش برخى در برابر بتها، از آن جهت بود كه اگر آنها با ساير بتپرستها همراه نمىگشتند، احساس سرشكستگى و ذلت مىكردند و براى اينكه نظر آنها را جلب كنند و آبرويى كسب كنند، با آنان همراه مىشدند. چنان كه برخى از شخصيتهاى مسلمان وقتى به عنوان توريست به كشورى مىروند كه مردم آن
[1] مريم، 81. [2] در قرآن واژههايى چون «الهه» و «ارباب» تنها به معناى «خالق» به كار نرفتهاند، بلكه چنين واژگانى بيشتر به معناى معبود و مدبر و چيزهايى كه مردم از آنها پيروى مىكنند، مىباشند و خداوند در آياتى كه چنين واژگانى در آنها به كار رفته، بيشتر در صدد اثبات توحيد در الوهيت و عبوديت و توحيد در ربوبيت است و توحيد در خالقيت مسلم انگاشته شده است. از اين جهت، خداوند در آيهاى نكوهش مىكند از اينكه انسانها كسى از جنس خود را صاحب اختيار خويش بدانند: وَ لا يَتَّخِذَ بَعْضُنا بَعْضاً أَرْباباً مِنْ دُونِ اللّهِ (آل عمران، 64) و در جاى ديگر خداوند از كسى سخن مىگويد كه هواى نفس خويش را معبود قرار داده است: أَرأَيْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلهَهُ هَواهُ...(فرقان، 43)
اسم الکتاب : نقش تقليد در زندگي انسان المؤلف : مصباح یزدی، محمد تقی الجزء : 1 صفحة : 69