اسم الکتاب : چکیده ایی از اندیشه های بنیادین اسلامی المؤلف : مصباح یزدی، محمد تقی الجزء : 1 صفحة : 35
در هر حال، چنين تأملاتى باعث ميشود كه قواعد منطقى را در قضايا و استدلالها رعايت كرده و مورد بررسى قرار دهيم تا به مغالطه و انحراف مبتلا نشويم و ديگران را به گمراهى نكشانيم.
از طرفى قضيهاي كه ميگويد: «عقل ميتواند به واقع برسد» در حكم قضيه موجبه جزئيه است و معنايش اين است كه بعضى از احكام منسوب به عقل، به معناى عامش، صحيح است. بنابراين ممكن است دو نفر در مورد قضيهاي اختلاف پيدا كنند و هر كدام ادعا كند كه قول خودش «عقلى» و حرف طرف مقابل «وهمى» است، يا گفته شود كه در اين جا مغالطهاي صورت گرفته و عقل به خطا رفته است. البته «عقل بما هو عقل» خطا نمىكند، بلكه استنباط اشتباه صورت ميگيرد؛ مثل حسابدار كه در حساب كردنش اشتباه ميكند و خطاى او ناشى از خطابودن «قواعد حساب» نيست. به همين صورت خطاى عقلا هم به خاطر عقلشان نيست؛ بلكه به خاطر اشتباه در به كارگيرى عقل است.
عدم احاطه عقل بر برخى ادراكات
حال اگر بخواهيم به طور دقيق سخن بگوييم، بايد گفت كه گاهى عقلا در استفاده از عقلشان دچار خطا و اشتباه ميشوند؛ چون قواعد منطقى را نمىشناسند يا آنها را به كار نمىبندند. به علاوه، عقل به بعضى از واقعيتها دسترسى ندارد، چون خارج از محدوده عقل هستند؛ مثلا امور محسوس از قبيل ادراك رنگها، بوها و... خارج از محدوده عقل هستند. عقل در مورد امور كلى حكم ميكند و اين بوى خوشى را كه من حس ميكنم خارج از قلمرو عقل است. به عبارت ديگر، ابزار عقل عبارت است از مفاهيم كلى، و به چيزى غير از آنها حكم نمىكند. خارج شدن از
اسم الکتاب : چکیده ایی از اندیشه های بنیادین اسلامی المؤلف : مصباح یزدی، محمد تقی الجزء : 1 صفحة : 35