معمولا به يكى از آن اشكالات پرداخته است و از ذكر بقيه آنها صرف نظر نموده است شايد به اين دليل كه اين فروض بسيار واضح البطلان هستند و ارزش ارائه كردن اشكالات متعدد بر آنها را ندارند.
با ابطال موضوع بودن اسباب قصوى براى فلسفه، شيخ اشاره به اين امر مىكند كه البته يكى از مسائل مورد بحث در فلسفه، همان بررسى وجود واحكام اسباب مىباشد.
با نظرى گذرا بر كتب مرسوم فلسفه صدق اين ادعا واضح مىشود چرا كه بخشى از هر كتاب فلسفى مربوط است به اسباب و علل. لكن وجود اسباب و علل يكى از مسائل و مطالب فلسفه است پس نمىتوان اسباب را موضوع فلسفه قلمداد نمود.