سازد و احتمال آن را تا آن جا كه ممكن است كاهش دهد، در ادامه همين آيه دستور حجاب را مطرح كرده و به زنان توصيه مىكند كه زيور و زينت و زيبايىهاى خود را از نامحرمان بپوشانند و محفوظ بدارند و خلاصه، از هرگونه عملى كه زمينه تحريك جنسى مردان را فراهم مىكند خوددارى نمايند:
وَقُلْ لِلْمُؤْمِناتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلاّ ما ظَهَرَ مِنْها وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلى جُيُوبِهِنَّ وَلا يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ... وَلا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ ما يُخْفِينَ مِنْ زِينَتِهِنَّ؛[1] و به زنان باايمان بگو ديدگان خود را [از هر نامحرمى] فرو گيرند و پاكدامنى ورزند و زينت خود را ـ بهجز آن مقدار كه [طبعا]نمايان است ـ آشكار ننمايند، و بايد روسرى خود را بر گردن خويش افكنند و زينت خود را آشكار نسازند... و پاهاى خود را [به هنگام راه رفتن به گونهاى به زمين] نكوبند تا آنچه از زينتشان نهفته مىدارند معلوم گردد [و صداى خلخالى كه به پا دارند شنيده شود.]
اصولا كنترل چشم بسيار آسانتر از كنترل شهوت است؛ و اين در حالى است كه زمينه طغيان شهوت و هيجانات جنسى غالباً از راه چشم و ديدن اندام و چهره افراد، عكس، فيلم و مانند آنها فراهم مىشود. از اين رو كنترل چشم مقدمهاى بسيار مهم براى كنترل شهوت و جلوگيرى از هيجانات جنسى بىمورد و گناهآلود است. اگر انسان از ابتدا خود را عادت دهد و چشم خود را كنترل نمايد و به اينگونه مناظر نگاه نكند، زمينه بروز بسيارى از گناهان و آلودگىهاى جنسى خودبهخود مسدود مىشود.
علاوه بر اين، كنترل نگاه و چشم موجب كمال نفس و نورانيت و صفاى باطن مىگردد و بسيارى از عنايات ويژه خداى متعال را براى انسان به ارمغان مىآورد. از جمله اين عنايات مىتوان به تعبير خواب، چشم برزخى پيدا كردن و ديدن ناديدنىها، و اطلاع از اسرار و امور پنهانى اشاره كرد. اينكه به حضرت يوسف(عليه السلام) علم تعبير خواب داده شد، بىارتباط با اين مسأله و عفتورزى آن حضرت در رويارويى با زليخا نبود. داستان ابن سيرين در اين زمينه معروف و مشهور است و غير از او افراد فراوان ديگر را