responsiveMenu
صيغة PDF شهادة الفهرست
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
اسم الکتاب : رستگاران المؤلف : مصباح یزدی، محمد تقی    الجزء : 1  صفحة : 346

آنها به وجود مى‌آيد. به عبارت ديگر، در ابتدا محبتى نيست و فقط ميل و گرايشى است به جنس مخالف، و از همين رو اصطلاحاً «متعلَّق» و مورد مشخصى هم ندارد. محبت هميشه به امرى خاص تعلق مى‌گيرد و نياز به متعلَّق دارد. از اين رو قبل از انتخاب يك فرد خاص به عنوان همسر قانونى، تنها ميل به جنس مخالف در انسان هست، اما پس از انتخاب يك نفر به عنوان همسر قانونى، مودت و رحمت مذكور در آيه، كه همان «محبت خاص» بين زن و شوهر است، ميان آنها پديد مى‌آيد.

نظير همين الفت و محبت، بين پدر و مادر و فرزندان نيز وجود دارد و همان‌گونه كه اشاره كرديم، اين انس و الفتْ پايه تشكيل خانواده و پايدارى و بقاى آن مى‌شود، از جمع خانواده‌ها نيز جامعه و زندگى اجتماعى پديدار مى‌گردد.

 

خانواده در دنياى متمدن امروز

با اين همه، متأسفانه در جهان امروز «خانواده» وضع خوبى ندارد و در مورد آن و نقشش در زندگى اجتماعى، مسائل مهمى در دنيا مطرح است. امروزه زندگى صنعتى و ماشينى موجب تضعيف و سست شدن بنيان خانواده و ارتباطات خانوادگى شده و بشر از اين ناحيه آسيب‌هاى جدى و فراوانى متحمل گرديده است. همه ما مطالب مختلفى را در اين زمينه در رسانه‌ها و روزنامه‌ها و مجلات شنيده و خوانده‌ايم و كم و بيش از اين آسيب‌ها و بلايايى كه زندگى ماشينى بر سر خانواده آورده مطّلعيم. بشر اين عصر قدر اين نعمت و رحمت گران‌بهاى الهى را نمى‌شناسد و براى رسيدن به لذت‌هاى زودگذرى كه از راه‌هاى ديگرى برايش پيدا مى‌شود و در تعارض با مسائل مربوط به زندگى خانوادگى است، به خانواده پشت‌پا زده و بنيان آن را بسيار سست نموده است. امروزه بسيارى از زن و شوهرها براى كسب درآمد دور از يكديگر در محيط بيرون از خانه به كار و فعاليت مى‌پردازند پيدا است كه در چنين اوضاع و شرايطى روابط خانوادگى و انس و الفت همسرى به تدريج تضعيف و گسسته مى‌شود و عملا ديگر خانواده‌اى وجود نخواهد داشت.

متأسفانه كار خانواده و سستى و ويرانى آن به جايى رسيده كه در زمان ما در بسيارى از كشورها دو نفر هم‌جنس با هم ازدواج مى‌كنند! اين افراد براى بچه‌دار شدن نيز كودكى

اسم الکتاب : رستگاران المؤلف : مصباح یزدی، محمد تقی    الجزء : 1  صفحة : 346
   ««الصفحة الأولى    «الصفحة السابقة
   الجزء :
الصفحة التالیة»    الصفحة الأخيرة»»   
   ««اول    «قبلی
   الجزء :
بعدی»    آخر»»   
صيغة PDF شهادة الفهرست